dimarts, 30 de setembre del 2014

Dia 20: Temple d'Angkor, recorregut llarg

Nou dia a Siem Reap, i continuem visitant els temples d'Angkor. El segon dia de visita fem el que es coneix com a "circuit llarg", amb el mateix cotxe i conductor d'ahir, tot i que aquesta ruta també es pot fer amb tuk-tuk. Nosaltres a la típica ruta llarga, també hi vam incloure el Banteay Srei, que queda més allunyat, i moltes vegades no s'inclou dins aquesta ruta.

La primera visita d'avui és el temple de Pre Rup, d'un estil similar a temples que ja vam veure ahir, amb un disseny en forma de piràmide que representa el Mont Meru, formada per diverses plataformes, i amb 5 torres a la part superior, on es trobaven les divinitats. Es creu que aquest va ser un temple funerari.

Tot seguit visitem el Banteay Srei, per ser el que queda més lluny, a uns 25 km dels temples principals, i després anirem desfent el camí. És un temple petit, però és un dels més bonics d'Angkor,  i dels que ens ha agradat més, ja que conserva les millors talles que es poden trobar en tots els temples. Data del segle X i compte amb magnífiques talles i escultures.

Després ens dirigim al Mebon Oriental, que en els seus origens estava situat en una illa enmig del baray Oriental, i que només es podia accedir als seus temples mitjançant embarcacions. Aquest torna a ser de disseny típic del Mont Meru, amb cinc torres al cim, i dedicat al deu Shiva.

La pròxima parada abans de dinar serà el Ta Som. És un temple petit, però el més impressionant que té és la seva entrada, formada per una porta adornada amb una cara, com les del Bayon que veurem demà, abraçada per les arrels d'un immens arbre que ha crescut sobre aquests segles d'història.

Com a punt negatiu a aquesta meravellosa porta d'entrada, és que hi ha moltíssims nens i nenes amb les seves cistelletes plenes de souvenirs, esperant als turistes en aquesta porta, i se t'enganxen com paparres intentant que els compris alguna cosa. Però nosaltres teniem comprovat que si apareixien turistes japonesos, suposo que per ser un blanc més fàcil, tots els nens els intentaven vendre a ells, així que si durant la visita apareixien turistes japonesos (cosa altament provable ja que estan per tot arreu), problema solucionat, ja no t'emprenyaven més. Nosaltres per norma general tenim mai comprar res a aquests nens, ja que creiem que cap nen tant petit hauria d'estar treballant, i no ho volem fomentar, tot i que es fa dificil quan els veus tan inocents i vulnerables, i ens fa molta ràbia que s'aprofitin d'això.

I després d'això, a dinar!! Dins el recinte del que són els temples d'Angkor, hi ha multitud de petits restaurants de menjar local, molt senzills, però on es menja bé, i evidentment estan enfocats als turistes. Nosaltres parem en un que hi ha prop de l'entrada del pròxim temple que visitarem, el Neak Prean, que ens recomana el guia.

Tot i ser un restaurant senzill, hem menjat molt bé! uns noodels i un arrosset amb verdures, i apa, a seguir fent ruta pels temples d'Angkor. El següent: el temple de Neak Prean.

S'hi accedeix a través d'unes plataformes que passen per sobre un llac ple de nanúfars. Aquest és un temple petit, d'estil budista, construit per Jayavarman VII, el mateix rey que va contruir Angkor Wat. Està format per 5 piscines, una de central, on es poden veure les dues "nagas" (serps amb 7 caps), que s'enllacen, i són les que donen nom al temple. Al voltant hi ha 4 piscines més, que representaven els quatre elements; foc, vent, terra i aigua, i on s'hi trobaven quatre figures, tot i que en l'actualitat només es conserva la d'un cavall. Segons els historiadors aquestes piscines s'utilitzaven en rituals de purificació.

A nosaltres particularment no ens ha agradat massa aquest temple, no està gaire ben conservat, i es pot visitar molt poca cosa.

I per acabar la ruta del recorregut llarg dels temples d'Angkor, acabem amb el millor del dia, el Preah Khan. És un dels temples més gran de tots els que formen part dels temples d'Angkor, i significa algo semblant a Espasa Sagrada. El nostre xòfer ens deixa a l'entrada est del recinte, i ens esperarà a la porta nord, ja que el recinte és tan gran, que anar i tornar pel mateix lloc ens portaria massa estona.

A l'interior del recinte, a banda de ser enorme, està en bastant bon estat de conservació, i tot i que hi ha sostres que s'han esfondrat i parets que han caigut, és una meravella poder perdre's per el seu laberint de passadissos, estances, petits temples, i patis on les arrels dels arbres s'han instal·lat apropiant-se del terreny que és seu.

Aquest és un dels temples que més ens ha agradat, hi ha molts menys turistes que en altres temples de més anomenada com el Bayon, el Ta Prohm, o Angkor Wat, i és un plaer recorre'l amb tranquil.litat, intentant imaginar com devia ser la vida aquí.

I d'aquesta manera acabem la nostre jornada fent el recorregut llarg dels temples d'Angkor, però un dia més, no podem acabar del tot el dia, sense tornar a veure la meravella del temple d'Angkor Wat, així que una vegada més li demanem al nostre conductor que ens hi porti per veure la posta de sol.

No hi ha millor manera d'acabar un dia, amb aquesta vista que tantes vegades havíem imaginat!

I un cop el sol comença a deixar pas a la foscor, ara sí, és hora de retirada, i tornar cap a l'hotel per una bona dutxa, després de casi 10 hores de tour pels temples!

I després d'una dutxa reparadora, sortim a passejar pels animats carrers del centre de Siem Reap, totalment orientats al turisme, i que semblen més Benidorm que no Cambodja, però és el que té estar a la capital del turisme cambotjà.

Passegem, mirem els milers de paradetes, ens interessem per algun preu, però com que no tenim ganes de regatejar, ho deixem córrer, i després de sentir cent vegades "massage 1 dolar" i "tuk tuk Sir?", decidim que ja és hora de sopar. I per casualitat trobem un lloc que ens crida l'atenció, on fan una espècie d'entre barbacoa i fondue, on tu mateix et cuines la carn, i que fa molt bona pinta, així que allà que anem!

I quin descobriment, mare meva!!! Ens porten un recipient amb brases, i a sobre i posen una espècie de cassola, amb un "volcà" al mig. A la part baixa, hi posen brou, que amb l'escalfor comença a fer xup xup, i hi podem coure noodels i verdures, per fer una sopa, i a la part de dalt, hi cuinem carns de tota mena que ens porten a part; porc, vedella, pollastre, i fins i tot cocodril i tauró! Simplement és espectacular! Boníssim!!

Ens vam posar les botes!!! Un bon sopar per acabar un bon dia! I demà ens espera el plat fort de la nostre estada a Cambodja, i realment el nostre motiu, i el de pràcticament tots els turistes per visitar aquest país, veure els temples més famosos d'Angkor, el Bayon i les seves cares, Ta Prohm, i la joia de la corona, i símbol del país on ens trobem, que fins i tot surt a la seva bandera, Angkor Wat!

Així que demà, més i millor!

Marta i Jordi, en aquell moment, des de Siem Reap (Cambodja)