dijous, 4 de setembre del 2014

Dia 18 i 19: Arribada a Siem Reap, Temples Roluos i Beng Mealea

Dia 18 ja del nostre viatge, ara ja hem passat l'equador i anem restant dies, però ens queda un dels plats forts i un dels motius principals d'haver escollit aquest viatge, els maravellosos temples d'Angkor!

Una vegada més sona el despertador a les 6 de matí, i toca altre cop fer maletes i estar llestos perquè ens passa a recollir el minibus que ens portara a Siem Reap, on es troben els temples d'Angkor. Son 6 hores de trajecte, però la carretera està fatal, pràcticament durant les 6 hores anem per carretera de terra, sense asfaltar, i amb uns forats enormes per les plujes, que de tant en tant fotem un bot que casi toquem el sostre. Un parell de parades al lavabo i 6 hores després arribem a Siem Reap amb els ronyons destrossats, però amb moltes ganes pels dies que ens esperen, tot i que, com no... plou!

En nostre hotel durant les quatre nits següents (quatre nits seguides en el mateix hotel, quin luxe!), és el Steung Siemreap hotel, un hotel una mica antiquat i vellet, tot i que molt net i correcte, però que el millor que té és la seva ubicació, està ben bé al centre de Siem Reap, i a un carrer de distancia hi ha el Pub Street, on hi ha tots els bars, restaurants, mercats i botiguetes. En els pròxims dies, després dels tutes de veure tants temples, s'agraeix no haver de caminar gaire més per anar a sopar.

El primer dia d'arribada a Siem Reap no dona gaire res d'interessant, dinem a l'hotel ja que arribem a les 2h del migdia, i a la tarda descansem una mica i ens dediquem a passejar pels mercats i paradets, fer una cerveseta a mitja tarda, i anar a sopar alguna cosa a Pub Street... res gaire important a destacar, simplement agafar forces pels tres dies que venen.

Atenció timo! Ho expliquem com a consell, ja que nosaltres, com molta altre gent que vam veure, vam caure com il·lusos! Passejant per Pub Street, se'ns acosta un nen petitó, d'uns 4 o 5 anys, portant en braços una nena molt petita de 1 anyet. Noraltres de seguida li diem que no li donem diners, ja que no volem fomentar sota cap concepte que s'utilitzin els nens per mendicar als turistes, però el nen només ens diu "milk, milk" i assenyala la nena petita. Això ens destrossa el cor, i caiem. El nen ens abraça, ens agafa de la mà, i ens porta a una botiga on ens assenyala la llet en pols (la més cara evidentment). Nosaltres li comprem un pot mitjà, creient que estàvem fent la bona acció del dia. Error! Només sortir de la botiga, els nens desapareixen ràpid, i durant la tarda, passejant per aquells carrers vam veure molts d'aquests nens, inclús el mateix que ens havia vingut a nosaltres, fent la mateixa maniobra amb tots els turistes. Vam arribar a la conclusió que tenen algún pacte amb la botiga, i després els tornen els pots de llet a canvi d'alguna comisió... Així que per molta pena que facin aquests nens, no caigueu en l'engany!!!

I ara sí, bona nit que demà comença el plat fort!!...

Al dia seguent ens llevem més aviat que mai, concretament a les 4,30h del matí!!! Hem quedat amb en Sam (Sam tuk tuk, molt i molt recomanables, parla molt bé anglès i ens ha explicat moltíssimes coses) per anar a veure la sortida del sol a Angkor Wat, però plovisqueja, així que segurament poca cosa podrem veure!

Però abans d'anar als temples, cal posar-se en situació, i fer una mica de repàs d'història per saber una mica més del que veurem durant els pròxims tres dies...

El temples d'Angkor són famosament coneguts com els temples que van ser engolits durant segles per la selva, i descoberts per casualitat emmig de la vegetació. La història que s'explica pel gran públic, diu que va ser el francés Henri Mouhot, l'any 1860, qui va descobrir els temples d'Angkor amagats per la densa vegetació de la selva, i abandonats durant segles, però hi ha evidències documentades que altres exploradors europeus van visitar aquestes ruïnes durant anys, tot i que sense obtenir repercussió mediàtica. De totes maneres, aquests temples no van ser mai abandonats per la gent local que els visitava assíduament i on des de sempre s'hi han realitzat rituals religiosos, i fins i tot el temple d'Angkor Wat havia estat permanentment habitat per monjos budistes.

El conjunt dels temples d'Angkor està considerat com la major estructura religiosa que s'ha construït mai, i un dels tresors arqueològics més importants del món. Aquest conjunt monumental que ocupa 400 m2, i un total de 910 monuments, va acollir les capitals de l'Imperi Khmer, i està compost per temples hinduistes i budistes, construïts entre els segles IX i XII.

Fitxer:Karta AngkorWat.PNG

Els origens dels temples d'Angkor es remonten a la fundació de l'Imperi Khmer, que va iniciar la seva època daurada l'any 802 d.C. quan el rey Jayavarman II va començar a retre culte a les deïtats hindús, i es va declarar Rei-Déu. Per reforçar la seva imatge divina, va començar a construir grans temples religiosos, iniciant una tradició que continuà durant segles, construint multitud de temples, fins a l'abandonament de la zona, a mitjans del segle XV. Durant tot aquest periode, els monarques successius van anar canviant de religió del budisme a l'hinduisme, per tant entre tots aquests temples es poden trobar mostres d'ambdues religions.

No es coneixen exactament les raons per les quals Angkor va ser abandonat, una de les més probables va ser la decadència de l'imperi Khmer, a causa de les incursions mongoles i siameses, degut a la proximitat de la capital d'aquell moment, Angkor, respecte als seus invasors, i per aquest motiu es podria haver decidit desplaçar la capital al sud. Les veritables causes no es saben, però si que es sap que Angkor va ser abandonat l'any 1432, i la capital es va establir a Lovek, prop de l'actual capital Phnom Penh.

L'organització i construcció dels temples hinduistes dels primers temps d'Angkor, te el seu origen simbòlic en els Mont Meru, que és conciderat com la casa dels déus i centre de l'univers hindú, motiu pel qual la majoria dels temples d'aquest període representen l'ascens a la muntanya sagrada. A partir de l'entrada del budisme al segle XII, els temples són més horitzontals i les estatues de buda substitueixen les icones anteriors. Alguns dels temples d'Angkor són d'origen hinduista, però van ser reformats com a temples budistes.

Visitar tots els temples d'Angkor en una visita turística és pràcticament impossible, i es tardarien més de dues setmanes. Per això els recorreguts més típics que visiten els temples més importants són d'entre 2 i 3 dies, que permeten veure els més representatius. Hi ha tres tipus d'entrades, per 1 dia (20$), 3 dies (40$), i una setmana (60$). Aquestes entrades són caríssimes en comparació amb els estàndards de preus cambotjans, lo bo és que gran part d'aquests diners van destinats a la restauració i conservació dels temples, hi és que hi han 910 temples! tot i que no tots es troben igual de ben conservats, n'hi s'hi dediquen els mateixos recursos i esforços.

Nosaltres tenim pensat dedicar tres dies per recórrer els temples d'Angkor, i veure'n i aprendre'n tants i tant com poguem. A diferència del què fan la majoria de tours i turistes que visiten el complexe, nosaltres començarem de menys a més, i intentant seguir un ordre cronològic.

El recorregut típic comença pel temple més famós i més gran, Angkor Wat, i segueix pels altres més impactants, Angkor Thom i Bayon. El segon dia es fa el recorregut llarg, i finalment, els pocs turistes que ho visiten, els temples Roluos. Nosaltres ho farem al ravés, deixant pel final l'estrella del complexe, l'Angkor Wat. Així avui, primer dia, comencem pels temples Roluos i Beng Maela.

Pel nostre parer, és millor fer el recorregut d'aquesta manera, ja que d'aquesta manera es segueix un ordre cronològic de la construcció dels temples, i per tant es pot apreciar millor l'evolució de l'imperi Khmer, i també per anar de menor a major esplendor dels temples, ja que després d'Angkor Wat, tots els temples deuen semblar poca cosa.

Tot i així, no ens voliem perdre una sortida de sol a Angkor Wat, així que aquesta serà realment la nostre primera visita. Avancem amb el cotxe emmig de la foscor, i parem a les taquilles a comprar les entrades, 40$ cadascuna, quin mal! i poc després el cotxe ens deixa en unes escales que diu que porten a Angkor Wat, però no es veu absolutament res. Continua plovisquejant, així que amb els xubasqueros i un paraigua, seguim a la multitud que ja hi ha a aquestes hores, cap a no sabem on...

Poc després, i amb la primera claror, s'endevina la silueta imponent d'Angkor Wat, que ens deixa sense paraules, contemplar-lo per primera vegada i que aparegui de cop entre la foscor, es una sensació molt xula. Poc a poc es va deixant veure, i tot i que plou i està ennuvolat, en algún moment ens deixa una petita treva per a una imatge pel record, i per a la càmera!

Ens hi estem una estona fins que ja es fa completament clar, sabem que tornarem a visitar-lo, però sap greu haver de marxar ja... no sense dificultat, fem mitja volta, i ens n'anem cap a Beng Mealea, que es dels que queda més allunyat, aproximadament a una hora de camí.

La peculiaritat que té el temple de Beng Mealea, i que fa que visitar-lo sigui especial, és que està igual que com el van trobar, invadit completament per la selva. És un temple enorme, aproximadament igual que el mateix Angkor Wat, però està totalment devorat per la vegetació, i per a visitar-lo, és necessari fer una mica d'Indiana Jones, i passar per sobre les seves pedres derruides, i per unes passareles de fusta.

Una altre del les millors coses d'aquest temple, és que el visita molt poca gent, i quan arribem estem completament sols, passant enmig d'arrels d'arbres enormes, escalant blocs de pedra, i escoltant els silenci de la selva que ens envolta... però tot lo bo s'acaba, i com no, els japonesos arriben a tot arreu, i aquest temple no podia ser menys, així que al cap d'una estona descarreguen un autocar de japos, i s'ha acabat la tranquilitat! Però tot i així, és fàcil trobar un camí o passarel·la per desviar-nos i esquivar-los.

Ens estem passejant per Beng Mealea prop de 2,5 hores, fins que decidim que ja l'hem vist prou bé i tornada al cotxe!

Ara ens dirigirem a veure els poblats flotants del llac Tonle Sap, concretament al poble de Kompong Khleang. Paguem una barqueta només per a nosaltres dos, i ens porten durant 1,5 hores a voltar pel poblat. Aquest és un dels menys visitats, i com que la majoria de turistes i van a primera hora, tampoc en veiem casi cap. La barqueta passa entre les casetes que estan construides sobre pilars de prop de 6 metres d'altura sobre el llac, per tal de poder suportar les crescudes de nivell sense inundar-se.

Sembla mentida com la gent pot fer vida d'aquesta manera, els veiem a les seves cases, rentant roba, mirant la tele (si, al mig del llac tenen tele i antenes parabòliques), cuinant, tenen botigues, tallers mecànics per les barques... i fins i tot veiem els nens amb els seus uniformes remant tots en una mateixa barca per anar cap a l'escola.

Després de 1,5 hores acabem la visita, i anem cap a dinar en un xiringuito local, que ja tenim molta gana! I a la tarda ens toquen els tres temples Roluos.

Els temples Roluos són els més antics que hi ha en el complexe d'Angkor, construïts al segle IX, van ser la primera capital de l'imperi Khmer. Aquests temples es troben situats al sud-est de Siem Reap, a uns 15 km d'Angkor Wat, i són molt menys visitats que els seus germans més famosos. Els temples Roluos estan formats per tres temples principals; Lolei, Preah Ko i Bakong, i algun altre temple més petit, pero nosaltres només visitarem els tres primers.

Temple de PREAH KO

Preah Ko va ser el primer de tots els temples d'Angkor en ser construit. Està format per sis torres de rajols, decorades amb relleus, que actualment són dels millors conservats de l'era Khmer. El seu nom significa "toro sagrat", nom que ve de les tres estàtues que hi ha davant les tres torres centrals del temple, i que representen al toro blanc que era la montura del déu Shiva, el déu principal en l'Imperi Khmer.

Temple de LOLEI

El temples de Lolei té el mateix estil de construcció que els temples pre-angkorians, fet de rajols i consisteix en quatre torres separades, sense estar construït en tres nivells com molts dels temples d'Angkor. Pero es troba en un estat molt dolent, pràcticament tot derruit.

Temple de BAKONG

El temples de Bakong és el primer dels grans temples d'Angkor que ja va ser construït en forma de piràmide (simbolitzant la muntanya), format per 5 nivells, i envoltat de vuit torres.

I després de totes aquestes visites, encara no hem acabat les piles, i li demanem al conductor que ens torni a portar a Angkor Wat per despedir el dia, i veure'l ara que sembla que surt el sol!

Ha sigut un dia agotador, pero hem vist moltíssimes coses interessants! I demà més i millor!! A sopar i dormir per seguir dema amb els Temples d'Angkor.

Marta i Jordi, des de Siem Reap.

1. Hola gent !!!

Feu una mica cara de cansats en aquest capítol.....
    Espero amb ansia el proper.

Una abraçada

1. Sr. Men! Carai que be que ens escriguis!!! Si una mica cara de cansats si, pero es que aixo de llevar-se a les 4,30h passa factura! Pero tot molt xulu i molt interessant! Petons i fins aviat!!!

2. Que interesant tot. Ens feu enveja sana. Pero ens feu disfrutar molt. Es un mon molt diferent. Molts petons I fins el proxim tram!!!!!

1. Montses veig que esteu al peu del cano cada dia llegint la cronica! Molt be!! Ens alegrem molt i ens fa molta il.lusio que ens anem escribint!! Fins aviat!!! Petons!

3. Hola guapos suposso que ara al final seran uns dies mes de relax molt merescuts
    Despres de aquestes matinades, petons